Orta Avrupa’da kara ile kuşatılmış bir ülke olan Çekya, 2024 yılında 259,3 milyar USD değerinde ürün ihraç etti. Bu, 2020’ye kıyasla %34,8’lik bir artışı işaret ediyor.
Ayrıca 2023’ten 2024’e geçerken ihracatında yıllık bazda %2,4’lük bir büyüme yakalandı.
Çekya’nın ihracatının büyük çoğunluğu komşu Avrupa ülkelerine yöneliyor. Almanya tek başına ihracatın %32,2’sini alırken, Slovakya, Polonya ve Fransa da önemli alıcılar arasında yer alıyor.
Avrupa ülkelerine yapılan satışlar toplam ihracatın yaklaşık %87,9’unu oluşturuyor.
Aşağıdaki listede, Çekya’nın 2024’te dünya piyasalarına sattığı ürünler ve her birinin toplam ihracattan aldığı pay yer almakta:
Sıra Ürün / Ürün Grubu İhracat Değeri Toplam İçindeki Payı 1 Araçlar 54,1 milyar USD %20,8 2 Elektrik makineleri & ekipman 53,5 milyar USD %20,6 3 Makine & bilgisayarlar 44,4 milyar USD %17,1 4 Plastik ve plastik ürünleri 8,4 milyar USD %3,2 5 Demir-çelik ürünleri 7,6 milyar USD %2,9 6 Optik, teknik, tıbbi cihazlar 6,7 milyar USD %2,6 7 Mobilya, yatak, aydınlatma vb. 6,2 milyar USD %2,4 8 Kauçuk & kauçuk ürünleri 4,7 milyar USD %1,8 9 Oyuncak & oyunlar 4,7 milyar USD %1,8 10 İlaç & farmasötikler 4,4 milyar USD %1,7
Bu 10 ürün grubu, Çekya’nın toplam ihracatının yaklaşık %75’ini oluşturuyor.
Öne çıkan büyüme trendlerine bakarsak:
Buna karşın demir-çelik ürünlerinde ihracat %6,8 oranında azalmış.
2024 itibarıyla Çekya, ihracat ve ithalat arasındaki fark ile 30 milyar USD’lik ticaret fazlası elde etti.
Fazla veren sektörler arasında:
Öte yandan, enerji ürünleri (yakıt, petrol vb.), ilaçlar, demir-çelik ürünleri gibi bazı ürün gruplarında Çekya dışarıya daha fazla ödemiş durumda; yani bu alanlar ticaret açığı yaratıyor.