ihracattalepalmanyasuriye
DOLAR
42,5291
EURO
49,5628
ALTIN
5.744,63
BIST
11.007,37
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Konya
Hafif Yağmurlu
10°C
Konya
10°C
Hafif Yağmurlu
Cumartesi Hafif Yağmurlu
12°C
Pazar Az Bulutlu
10°C
Pazartesi Çok Bulutlu
10°C
Salı Çok Bulutlu
9°C
İtalya’nın Dünya Ticaretindeki Payı Yarıya Düştü

İtalya’nın Dünya Ticaretindeki Payı Yarıya Düştü


İtalya’nın Dünya Ticaretindeki Payı: 1970’lerden 2024’e

1970’lerin Yükselişi

1970’lerde İtalya, dünya ticaretinde güçlü bir konuma sahipti. Dünya mal ihracatındaki payı yaklaşık %4–5 bandında seyrediyordu. Bu dönemde Batı Avrupa’nın sanayileşme ivmesi ve İtalya’nın özellikle tekstil, moda, beyaz eşya ve otomotiv sektörlerindeki rekabet gücü, ülkenin payını yukarı taşıdı. Sanayileşmenin hız kazanması, artan üretim kapasitesi ve Avrupa içi ticaretin genişlemesi İtalya’nın küresel ölçekte öne çıkmasına katkı sağladı.

2000 Sonrası Değişim

2000’li yıllardan itibaren dünya ticaretindeki dengeler değişti. Çin, Güney Kore ve diğer Asya ekonomilerinin hızlı yükselişi, Avrupa ülkelerinin dünya payını görece azalttı. İtalya ihracatını artırmaya devam etse de, küresel ticaret hacmi çok daha hızlı büyüdüğü için payı kademeli olarak geriledi.

2024’e Gelindiğinde

2024 itibarıyla İtalya hâlâ dünyanın önde gelen ihracatçı ülkeleri arasında yer alıyor. Yıllık ihracatı 650–680 milyar dolar seviyelerine ulaşmış durumda. Ancak dünya toplamı çok daha büyük bir hızla büyüdüğü için İtalya’nın payı yaklaşık %2,6–%2,7 düzeyine geriledi. Bu oran, 1970’lerdeki payının neredeyse yarısına karşılık geliyor.

Genel Değerlendirme

İtalya, yarım asır önce küresel ticaretin en dinamik oyuncularından biriydi. Bugün de lüks moda, gıda, makine ve otomotiv ihracatında güçlü bir marka olarak öne çıkıyor. Ancak Asya ekonomilerinin yükselişi ve dünya ticaretindeki ağırlık merkezinin kayması, İtalya’nın payını göreceli olarak küçülttü. Yine de İtalya, Avrupa Birliği içinde Almanya ve Fransa’nın ardından üçüncü büyük ihracatçı olarak stratejik önemini koruyor.

25.09.2025
64