ihracattalepalmanyasuriye
DOLAR
42,5291
EURO
49,5628
ALTIN
5.744,63
BIST
11.007,37
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Konya
Hafif Yağmurlu
10°C
Konya
10°C
Hafif Yağmurlu
Cumartesi Hafif Yağmurlu
12°C
Pazar Az Bulutlu
10°C
Pazartesi Çok Bulutlu
10°C
Salı Çok Bulutlu
9°C
Çin, Yeni 5 Yıllık Planında Elektrikli Araçları (EV) Stratejik Endüstriden Çıkartıyor

Çin, Yeni 5 Yıllık Planında Elektrikli Araçları (EV) Stratejik Endüstriden Çıkartıyor


Çin, Yeni 5 Yıllık Planında Elektrikli Araçları (EV) Stratejik Endüstride Çıkartıyor


?? Çin – 2026-2030 dönemi için hazırlanan 15. Beş Yıllık Kalkınma Planı kapsamında, Çin hükümeti elektrikli araçları (EV’ler) stratejik endüstriler listesinden çıkarma kararı aldı. Bu adım, sektördeki aşırı arz ve rekabetin artması gibi zorlukların ardından gelen önemli bir politika değişimini işaret ediyor.


? Neler değişti?

  • Önceki üç beş yıllık planda “yeni enerji araçları” (NEV’ler — EV’ler + takviyeli hibritler + yakıt hücreli araçlar) stratejik yükselen sektörler arasında yer alıyordu.
  • Ancak yeni plan önerilerinde: kuantum teknolojisi, biyoy-imalat, hidrojen enerjisi ve nükleer füzyon gibi alanlar “yeni büyüme motoru” olarak vurgulanıyor.
  • Elektrikli araçlar teknik olarak listede yok; otomobiller genel olarak “tüketimi teşvik edilecek” kalemler arasında yer alıyor ancak artık stratejik endüstri vurgusu taşımıyor.
  • Tam planın ise önümüzdeki yıl Mart ayında resmi olarak açıklanması bekleniyor.

? İhracat & Küresel Etki Açısından Neden Önemli?

  • Türkiye merkezli ihracatçı ve tedarik zinciri aktörü olarak bakıldığında: Çin’in EV sektöründe stratejik öncelikleri değiştirmesi, global elektrikli araç üretim hattını ve tedarik zincirini yeniden şekillendirme potansiyeli taşıyor.
  • Çin iç piyasasında aşırı arz ve çok sayıda marka/üretici nedeniyle fiyat baskısı ve rekabetin artmasıyla karşı karşıya. Bu durum, Çinli üreticilerin yurt dışı pazarlara yönelmesini hızlandırabilir.
  • Türkiye’den yatırım/iş birliği arayan şirketler için: Çin’in teknoloji-yoğun alanlara yönelmesi yeni fırsatlar anlamına gelebilir; ayrıca Çin üretiminin yurt dışına kayması durumunda Türk üreticiler belirli alt parça ve komponentlerde avantaj kazanabilir.
  • Ancak dikkat: Bu politika değişikliği tek başına anlık bir ihracat fırsatı garantisi değildir—Çin hâlâ devasa bir iç pazar ve üretim üssü olmaya devam ediyor.
13.11.2025
210
ETİKETLER: