Rus çelik kütüğünün Karadeniz limanlarındaki fiyatları, Mısır’ın artırılmış ithalat vergileri ve Türkiye’nin sıkılaştırılan iç işleme kuralları nedeniyle düşüş eğilimine girdi. Uzmanlar, Türk alıcıların taleplerini karşılayabilmek için Rus üreticilerin fiyatları daha da aşağı çekebileceğini değerlendiriyor. Çin’in artan yarı mamul ihracatı da Rusya üzerindeki baskıyı artırıyor.
Rus çelik kütüğünün Karadeniz limanlarındaki fiyatı, Mısır’daki yeni yüksek ithalat vergileri ve Türkiye’de yarı mamul ürünlerin işlenmesine yönelik düzenlemelerin sıkılaştırılması nedeniyle yeniden düşüşe geçti. Bu ülkeler Rus metalurjisi için önemli ihracat pazarları arasında yer alıyor. Analistler, Türk alıcıları çekebilmek için fabrikaların fiyatları daha da indirmek zorunda kalabileceğini belirtiyor. Öte yandan Çin’den yapılan çelik yarı mamul ihracatının artışı da Rusya üzerinde baskı oluşturuyor. Çin, Türkiye dahil olmak üzere Rusya ile rekabet ediyor.
BigMint analistlerinin raporuna göre, 15–19 Eylül haftasında Kasım teslimatlı Rus çelik kütüğü teklif fiyatları Karadeniz limanlarında ton başına 5–10 dolar gerileyerek 440–445 dolar (FOB) seviyesine düştü. Şirket, anlık fiyat seviyesini 437 dolar olarak tahmin ediyor. Analistlere göre, bir önceki hafta Rusya’nın Karadeniz limanlarındaki kütük fiyatları sabit kalmıştı.
Raporda belirtildiği üzere, Rus yarı mamul fiyatları üzerindeki baskı; zayıf talep, hurda fiyatlarındaki düşüş ve Mısır ile Türkiye’nin alım politikalarındaki değişikliklerden kaynaklanıyor.
SteelOrbis analistleri, Rusya’dan kütük fiyatlarındaki gerilemeyi Mısır’ın artırılmış ithalat vergileriyle açıklıyor. Onların verilerine göre, bu durum nedeniyle bazı alıcılar Türkiye limanlarında navlun dahil (CFR) 445–450 dolar seviyesinde fiyat hedefliyor. Ancak SteelOrbis’in aktardığı bir tüccar, “bu kadar düşük seviyeyi kim teklif edebilir, belli değil” dedi. Analistlere göre Rus fabrikaları, Novorossiysk limanında ton başına 440 dolardan kütük satıyor.
Mısır’da çelik kütüğüne ton başına en az 95,7 dolar olmak üzere yüzde 16,2 oranında vergi 14 Eylül’de yürürlüğe girdi ve 200 gün boyunca geçerli olacak. Karar, 2021–2024 yıllarında yarı mamul ithalatının 20 kat artmasının ardından alındı. Entegre fabrikalar vergiyi desteklerken, ithal slab kullanan haddehaneler tedarik sıkıntıları konusunda uyarıda bulundu. BigMint’in raporunda, vergilerin Rus sevkiyatlarının kârlılığını ciddi biçimde düşürdüğü ifade edildi. Analistlere göre, Mısır’daki alıcılar fiyatlara son derece duyarlı ve Rus ihracatı esasen fiyat avantajına dayanıyor. BigMint’e göre, ek verginin yürürlüğe girmesiyle Mısır’daki Rus çelik kütüğü piyasasında durgunluk yaşanırken, fiyatları yükselmiş olsa da Çin yarı mamul teklifleri ortaya çıktı.
BigMint analistleri, Türk alıcıların çelik yarı mamullerin iç işleme kurallarının sıkılaştırılması koşullarında daha düşük fiyat arayışında olduğunu belirtiyor. SteelOrbis’e göre, ithalat sertifikaları geçerlilik süresi içinde alımların tamamlanması gerekiyor. Süreler, 1 Ekim 2025’ten itibaren yeniden düzenlenecek. Analistler, Türk makamlarının bu yeni kurallarla yüksek katma değerli ürün ihracatçılarını desteklemeyi hedeflediğini aktarıyor.
Rusya’nın 2024 yılındaki çelik ihracatı, “Rus Çeliği”nin verilerine göre bu seviyeye ulaştı.
SteelOrbis’in aktardığı Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, 2025’in ilk yarısında ülke 2,07 milyon ton çelik kütüğü ithal etti. Bu, geçen yıla göre yüzde 38,7 artış anlamına geliyor. Rusya, 450,7 bin ton sevkiyatla tedarikçiler arasında ikinci sırada yer alırken, Malezya (572,4 bin ton) birinci, Çin (305,6 bin ton) ise üçüncü sırada oldu.
SteelOrbis’in Türkiye pazarındaki kaynağına göre, Karadeniz limanlarındaki Rus çelik kütüğü için yeni fiyat seviyesi alıcılar açısından cazip olabilir ve 430–435 dolar (FOB) aralığında şekillenebilir.
Genel olarak, bazı analistler küresel metalurji sektöründe mevcut kriz seviyelerinden toparlanmanın 2026 yılında olası olduğunu kaydetti. Onlara göre, fiyatları küresel arzın azalması ve Çin’de talebin toparlanması destekleyecek. Ancak diğer uzmanlar, Asyalı üreticilerle rekabetin artmasını ve fiyatlar üzerinde baskı oluşmasını bekliyor. Yarı mamul segmentinde şimdilik ikinci senaryonun gerçekleştiği görülüyor. S\&P Global’in verilerine göre, 2025’in Ocak–Temmuz döneminde Çin’in çelik yarı mamul ihracatı yıllık bazda dört kat artarak 7,5 milyon tona ulaştı; Türkiye’ye yapılan sevkiyatlar da arttı.
Kaynak: Gazetemru